torstai 1. helmikuuta 2018

Päivän sana on passiivimalli

Verbimuodot jaetaan kahteen pääluokkaan: aktiiviin ja passiiviin. Harva tietää, että passiiviluokassa on useita hienosyisiä alalajeja.

Valtiomiespassiivilla ilmaistaan kansansuosiota (josta kaikki eivät ole yhtä vakuuttuneita). Tunnetaan myös nimeltä väyryspassiivi joka voi aiheuttaa kuulijoissa aggressiivin käyttöä.
Minua on pyydetty asettumaan presidenttiehdokkaaksi. Minua on pyydetty puoluejohtajaksi.
En eroa puoluejohtajuudesta, koska minua on pyydetty jatkamaan tehtävässä.


Puolustautuva passiivi on käytössä, kun ihminen haluaa puolustaa laiminlyöntiään. En palauttanut kirjoja ajoissa, koska minua ei muistutettu laina-ajan päättymisestä.
Meitä ei varoitettu aktiivimallin karikoista.

Kärttypassiivi on käytössä kun äiti/isä tulee kotiin töistä, ja nuoriso on unohtanut, mitä aamulla sovittiin.
Täällä ei ole taaskaan siivottu. Taas täällä on levitelty vaatteet pitkin lattioita. Eipä ole muistettu lajitella sukkia, vaikka se oli teidän homma.

Syyttelypassiivi toisten ihmisten laiminlyöntien yhteydessä. Syytösten kohde istuu korvat punaisina, vaikka hänen nimeään ei mainita.
Taas on auton lämmityslaitetta ropeloitu eikä ole laitettu asetuksia ennalleen.
Eipä ole muistettu laittaa sakseja paikalleen.

On taas syöty minun joululahjasuklaat melkein kokonaan.





















Hellittelypassiivia käytetään lemmikeistä ja pikkulapsista puhuttaessa.
Voi kun täällä on levitelty vessapaperit pitkin lattioita. Kukas se on vähän riehunu, kuka.

Tuonpuoleispassiivi ilmaisee, että ihminen kokee olevansa tuonpuoleisten voimien johdatuksessa. Kaikkein jyhkein passiivin alalaji liittyy Herran pelkoon ja toisen käskyn selitykseen Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu. 
Minua on johdatettu. Minua on varjeltu. (Samanaikaisesti luodaan dramaattinen katse hitaasti ylöspäin.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti